Kotimaskotti

Kotimaskotti on älykotiratkaisu, jonka tavoitteena on pystyä muuttamaan asumistottumuksia.

Pyrkimyksenä on saada ihmiset kotona:

  • sammuttamaan valoja,
  • vähentämään jätettä,
  • kierrättämään roskansa.

Peli pyrkii vaikuttamaan käyttäytymistottumuksiin.

Kotimaskotissa kotia mitataan huonekohtaisilla antureilla, jotka mittaavat lämpöä, ilmankosteutta, ilmanpainetta, huoneen valoisuutta ja sitä onko ovi auki vai kiinni. Lisäksi antureita voidaan asettaa esimerkiksi roskisten alle tai mitata vaikkapa veden- ja sähkönkulutusta. Tieto välittyy antureista virtuaalimaskotti Thunille. Thun antaa palautetta siitä, miten hyvin perhe on onnistunut kestävän kehityksen mukaisessa asumisessa.

Thun on virtuaalinen jääkarhu, joka vetoaa kuluttajaan ja jonka hän haluaa pelastaa. Lisäksi Thunin kanssa voi leikkiä. Idea perustuu oletukselle, että ihmiset haluavat pitää eteisessä asuvan jääkarhunsa tyytyväisenä.

Kotimaskotti pyrkii ratkomaan energiatalouden ja kestävän kehityksen problematiikka erityisesti asumisen näkökulmasta. Ratkaisulla pyritään vaikuttamaan asumiseen ihmislähtöisen teknologian avulla parantaen elämänlaatua sekä säästää maapalloa sekä rahaa ja vaivaa.

Kotimaskotin kehittäjä: Jussi Rasku / Aistico Oy

Voit lukea Kotimaskotin kehitysprosessista tarkemmin tutustumalla oheiseen rapottiin:
Kotimaskotti loppuraportti (pdf)