Vuoden 2021 alussa työyhteisöt ovat hiljalleen päässeet etätyöhön kiinni. On opittu käyttämään etäkokousvälineita, löydetty “mute”-painike, sekä rajaamaan videokuva niin, etteivät pyykkivuoret ja ne mukavimmat kotikalsarit loista kaikille kokoustajille.
Etäkokoukset jättävät usein jälkeensä tyhjiön. Oliko tämä tässä? Suurin osa osallistujista oli hiljaa ja mihinkään konkreettiseen ei päädytty. Sitten sama rituaali toistetaan kamera pimeänä ja mikki mykkänä seuraavassa palaverissa. Palaverien, kokousten ja työpajojen ongelmat ovat olleet olemassa jo ennen etätöiden aikaa. Etätyö vain tuo ongelmat räikeämmin pintaan. Yleisimpiä ongelmia kokouksissa ovat olleet niiden turhuus, ajanhukka ja abstraktius.
Kokoukset ovat usein huonoja, mutta samalla organisaatioissa kaivataan merkityksellisempiä keskusteluja, todellisten ongelmien esille nostamista, yhteenkuuluvuutta ja jatkuvaa parantamista. Voisiko etäilystä tehdä mielekkäämpää ja yhteisistä keskusteluista osallistavampia, mutta samalla tehokkaita taklaten kokousten yleisiä ongelmia?
Kyllä voi.
Hyötypelit tekevät tuloaan organisaatioihin
Hyötypelit ovat pelejä, joilla pyritään konkreettisiin hyötyihin. Hyötypelit voivat olla fyysisiä tai digitaalisia, simulaatioita tai todellisia asioita käsitteleviä. Hyötypelejä on alkujaan käytetty jo kauan sitten sodankäynnissä sotastrategian suunnittelussa. Strategisilta sotapöydiltä eläköityneet kenraalit ovat vieneet sodankäynnin termistön ja pelimäisyyden liike-elämän maailmaan ja siksi nykyäänkin puhutaan strategiasta yritystoiminnassa (kurkkaa J. Tuomas Harvianen, podcast).
Esimerkiksi Topaasian pelaamisesta tehtyjen tutkimusten alustavissa tuloksissa selviää, että pelaamisella on positiivisia vaikutuksia keskusteluun osallistumiseen, sessio nosti ryhmien jaettua ymmärrystä, sekä teki tiimien päätöksenteosta tehokkaampaa. (ks enemmän: Hämäläinen, Kumpulainen, Harviainen ja Saarinen, 2020.)
Pohditko, voisitko tämä koskettaa meidän työyhteisöämme? Jos työskentelet ihmisten, tiimien, työyhteisöjen tai projektin parissa, se koskettaa. Tässä vielä kolme syytä, joiden vuoksi kokeilla jotakin hyötypeliä seuraavassa etäkokouksessa:
- Saatte kaikki osallistumaan keskusteluun
- Pääsette nopeasti asioiden ytimeen
- Viette asioita käytäntöön asti
TOPAASIA – tuloksia tunnissa
Topaasia on uusi hyötypeli, joka auttaa organisaatioita keskustelemaan tuloksellisesti, tiimejä pääsemään potentiaaliinsa ja tekemään palavereista parempia. Peli on alkujaan fyysinen, nykyään myös täysin etänä pelattava – joka ohjaa puhumaan niistä oikeista asioista, olivat ne vaikeita, helppoja, innostavia tai monimutkaisia. Peli luo puitteet keskustelulle ja auttaa sanallistamaan asioita. Sisällön keskustelulle luovat pelin äärellä olevat henkilöt. Peli taipuu juuri niihin tarpeisiin, joita teidän työyhteisöllänne on, liittyvät ne sitten tiimin toimintaan ja työyhteisöön, myyntiin ja markkinointiin, muutokseen ja johtamiseen tai projekteihin ja tuotekehitykseen.
Peli on helppo ja monipuolinen, sillä keskustelujen sisältö muokkautuu korttipakkojen ja näkökulmien avulla. Topaasia taipuu niin johtoryhmätason strategiasta keskusteluun, kuin minkä tahansa tahansa tiimin kehittämiseen. Pelipakkoja on yli 20 erilaista kuten systeemiäly, liiketoiminnan kehittäminen, työyhteisö, myynti ja muutosjohtaminen. Pelaamisen hyödyiksi on koettu mm:
- Kaikki osallistujat pääsevät ääneen ja ilmaisemaan ajatuksensa
- Peli vie nopeasti keskustelun ydinasioiden äärelle ja luo yhteistä ymmärrystä
- Peli on helppokäyttöinen niin osallistujille, kuin pelisession vetäjälle
- Sessio tekee päätöksenteosta tehokkaampaa ja johtaa konkreettiseen lopputulokseen
Rohkeasti kokeilemaan uusia käytänteitä ja työkaluja!
Palaverien ei tarvitse kaatua kokousten yleisiin synteihin, tapahtuivat ne sitten etänä tai paikan päällä. Kannattaa kokeilla rohkeasti uusia käytänteitä ja työkaluja ravistelemaan osallistujien mieliä ja katsoa, mitä kaikkea voi syntyä. Todellinen dialogi tarvitsee tilan, ajan, paikan ja luvan toteutuakseen.
Kirjoittaja: Ville Häll
Toimitusjohtaja | Topaasia Oy
ville@topaasia.com | +358452020995
Ville Häll on Topaasia Oy:n toimitusjohtaja ja toinen sen perustajista. Topaasia on keskustelupeli, jonka avulla tiimit ja organisaation henkilöstö voivat käsitellä erilaisia aiheita mielekkäästi ja tehokkaasti etänä tai paikan päällä. Topaasia on vuonna 2014 perustettu, kotimainen yritys, jonka toimintaa sen perustamisesta lähtien on ohjannut kysymys: kuinka toimisi maailman suurin konsulttiyhtiö ilman yhtäkään konsulttia?