kolme opiskelijaa sisällä asunnossa. Yksi seisoo ja pitää käsissään muuttolaatikkoa. Kaksi istuu pöydän ääressä toisiaan vastapäätä. Lattialla on muuttolaatikko. Huone on valkoinen ja ikkunasta näkyy talvinen sisäpiha jossa on puita.
Kuva: VOAS

Opiskelijat Olympiakorttelin keskiössä

asuminen Olympiakortteli Tulevaisuus

Olympiakortteli on yhdistelmä keskeisellä sijainnilla varustettua, palveluita lähellä olevaa, edullista ja yhteisöllistä asumista tarjoavaa asuinaluetta. VOASin Olympiakorttelin kohteet toimivat tällä hetkellä kotina noin 500 opiskelijalle.

Asuinalueita on erilaisia. Vaasan Vöyrinkaupungissa sijaitseva Olympiakortteli on yhdistelmä keskeisellä sijainnilla varustettua, palveluita lähellä olevaa, edullista ja yhteisöllistä asumista tarjoavaa asuinaluetta. Joskus opiskelijoiden sitsilaulussa kuitenkin piikittelevästi todetaan, että Olympiakortteli on oivallinen paikka uuden polkupyörän hankintaan. Omien kokemusten perusteella rauhallinen (ei liian) ja tiivistunnelmainen asuinympäristö on kuitenkin juuri sopiva opiskelijoille.

Opiskelija-asuminen VOASilla on joustavaa

Olympiakorttelin sisällä on Vaasan opiskelija-asuntosäätiön kohteet Olympia I & II, Sekahaku IV & V sekä Q-talo, jossa ennen säätiön pääkonttori piti majapaikkaansa. Varsinkin VOASin Olympian kohteet Olympiakorttelin ytimessä ovat loistava paikka asua ja elää. Keskeinen sijainti keskustan lähellä sekä palveluiden ääressä ovat tarjoaa opiskelijayhteisölle loistavan paikan kehittyä myös tulevaisuudessa. VOASin Olympiakorttelin kohteet toimivat tällä hetkellä kotina noin 500 opiskelijalle.

Opiskelija-asuminen VOASin kaikissa kohteissa on erittäin joustavaa ja luonteeltaan erilaista kuin normaali-kerrostaloelämä. Se sisältää uusia kokemuksia sekä mahdollisuuden etenkin kaikille uusille opiskelijoille joka syksy kokeilla omia siipiään kenties ensimmäistä kertaa ikinä. Lisäksi VOASin asukastoimintaan mukaan lähteminen on erittäin helppo ja kevyt tapa opintojen ohessa kehittää omia taitoja kansalaisaktiivisuuden parissa.

Asuntojen remontointi ja uudisrakentaminen ovat loistavia tapoja ylläpitää yhteisön tyytyväisyyttä

Asukkaiden kuulemisella on keskeinen osa tulevaisuuden kehitystä, mutta muistettava on myös ottaa asukkaiden kehitysideat ja uudet innovaatiot käyttöön riittävän nopeasti ja tehokkaasti. Koska vaihtuvuus opiskelija-asunnoissa valmistumisen (aina toivottavaa) vuoksi voi olla nopeaakin, tulisi muutosten tapahtua nopeasti ja tehokkaasti. Nopea ja kustannustehokas asuntojen remontointi ja uudisrakentaminen onkin erittäin loistava tapa ylläpitää yhteisön tyytyväisyyttä. Nopeaa remontointia tulee voida tehdä myös kesken asumisen, ja kesäaikaan tällaisten parannusten tekeminen lienee vaivatonta opiskelijoiden kesätöiden aikaan.

Usein opiskelijoiden antama asukaspalaute koskee pieniä vikoja ja korjauksia, jotka kohdistuvat juuri tiettyyn aiheeseen. Tällöin pohdittavaksi tuleekin se, voiko asukkaita asettaa eriarvoiseen asemaan eri kohteissa parantamalla vain yhtä kohdetta vai kaikkia, jolloin jokaisella on mahdollisuus nauttia parannuksista.

Asukkaat voivat auttaa Olympiakorttelin kehittämisessä

Erittäin mainio idea, jonka on viimeksi tullut ja on kehittämisen arvoinen ovat asukkaiden varattavissa olevat pienet ulkokasvatusalueet, joissa asukkaat voivat kasvukaudella kasvattaa omia kasvejaan. Yhteiskäyttötilojen, kuten kerhohuoneiden käytettävyyteen tulee jatkossakin panostaa ja luoda niistä jokaiselle asukkaalle helppokäyttöisiä paikkoja, joissa esimerkiksi naapuritapaamisen järjestäminen on vaivatonta.

Omat kokemukseni Olympian alueella opiskelijavuosina ovat olleet erittäin positiivisia. Parannusideat syntyvät usein paikan päällä ja on ilo kuulla niitä suoraan asukkailta. LähiöInno-tutkimushanke järjestääkin 21.4.2022 klo 15–18 Lähiöpäivän Olympiakorttelissa, jolloin asukkailla on mahdollisuus tuoda esille omia ajatuksiaan alueesta sekä kehitysehdotuksista. Myös VOAS on tuolloin paikalla kuulemassa asukkaita.

Akseli Veteläinen

Kirjoittaja on VOASin yhteistyövaltuuskunnan sekä Keskustan alueen asukastoimikunnan puheenjohtaja