NextGen hankkeessa vähennetään buffetruokailun hävikkiä

Uutiset Yleinen

Waste Insightin uudessa Tulevaisuuden ruokahävikkiä vähentävä buffetruokailu eli NextGen-hankkeessa haetaan ratkaisuja HoReCa-alan ruokahävikkiin. Hankkeessa edelleen kehitetetään ennustemallia ruokahävikin hallintaan hotelli- ja ravintolaympäristössä Kuortaneen Urheiluopiston ravintoloissa. Ennustemallin käyttäjäystävällisyyttä on mukana kehittämässä Vaasan yliopiston VME-osaamiskeskus.

Ennustemallin lisäksi hankkeessa kehitetään uusia, jatkuvaa parantamista ja käyttäytymisen muutosta edistäviä toimintamalleja ja menetelmiä ruokahävikin vähentämiseksi. Ratkaisuja haetaan yhdessä Kuortaneen Urheiluopiston henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa.

NextGen on jatkoa Vaasan yliopiston Waste Insight -tiimin systemaattiselle työlle ruokahävikin vähentämiseksi. Hanke käynnistyi 1.4. ja jatkuu maaliskuun 2025 loppuun. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.