Riskioppi-logo

Riskioppi-ympäristö

Riskioppi-pelilauta
Riskioppi-ympäristön moduuli 1

Toteutamme oppimisympäristön, jonka kautta kehitetään riskinhallintakyvyn taitoja. Omaksutuilla taidoilla edistetään yrityksen liiketoimintaa sekä yksilöiden työllistymismahdollisuuksia digiympäristöissä. Kutsumme kehitettyä ratkaisua Riskioppi-ympäristöksi. Saatua palautetta:

  • ”Ammattimaista, kannustavaa tekstiä, mikä motivoi”
  • ”Monipuolisesti tekstiä, tehtäviä, videoita ja linkkejä”
  • ”Hyödyllisiä esimerkkejä oikeasta elämästä”
  • Aineistosta sai monipuolisesti uutta tietoa, jonka avulla on helpompi miettiä, mitä tehdä riskien ehkäisemiseksi sekä lieventämiseksi. Aineisto auttoi myös näkemään, että riskissä on uhan lisäksi myös mahdollisuus.

Riskioppi-ympäristö koostuu kolmesta opintomoduulista:

  • Moduuli 1: Riskienhallinta digitaalisessa toimintaympäristössä
  • Moduuli 2: Riskienhallinta elinkaariajattelussa ja jatkuvuuden hallinnassa
  • Moduuli 3: Riskienhallinta osana kyberturvallisuusajattelua

Moduulissa 1 oppimisaineisto jakaantuu: arjen digiriskeihin sekä työn digiriskeihin. Tämän opintokokonaisuuden arvioitu ajankäyttö on 7 tuntia.

Moduulissa teoriasisällön tukena opiskelija pääsee aineiston käsittelemisen edetessä pohtimaan erilaisia tehtäviä ja vastaamaan ajattelua aktivoiviin kysymyksiin. Opiskelija pääsee testaamaan osaamistaan myös Riskivirasto-pelissä.

 

Riskioppi-ympäristön moduulit 2 ja 3

 

 

 

 

 

Moduulit 2 ja 3 on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi. Tässä pelillistetyssä aineistossa käsittelemme jatkuvuudenhallintaa ja kyberturvallisuutta täydentämään riskienhallinnan osaamista. Opiskelija kerää pisteitä vastaamalla oikein kappaleiden lopulla oleviin kysymyksiin. Hän voi halutessaan keskittyä vain niihin aihepiireihin, jotka kokee itselleen hyödyllisimpinä. Moduulien 2 ja 3 kokonaisuuden arvioitu ajankäyttö on 7 tuntia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moduulien sisällöt toteutetaan Lentävä Liitutaulu Oy:n  Seppo-pelillisyysalustan avulla. Seppo on suunniteltu erityisesti pelillisen opetuksen toteuttamiseen. Seppo-alustalla on tähän mennessä toteutettu lähes 200 000 oppimispeliä ja interaktiivisen oppimisen kurssia eri tarkoituksiin.

Opiskelijaksi liittyminen ja Riskioppi-ympäristön käyttäminen:

(HUOM! Liittyminen ei enää mahdollista 31.8.2023 jälkeen)