ilmakuva kampuksesta

Opiskelijakyselystä aineksia kampuksen kehittämiseen

Kampushanke uutiset

Opiskelijoiden kuuntelu ja osallistuminen ovat tärkeä osa koko kampuksen kehittämishanketta. Opiskelijoita innostettiin tuomaan esiin toiveitaan ja ideoitaan ylioppilaskunta VYYn Instagramissa toteutetun kampanjan avulla. Maaliskuun alusta neljä viikkoa kestäneessä kampanjassa esitettiin joka viikko eri teemoja käsittelevät kysymykset. Kysely oli kohdennettu yliopiston kaikille opiskelijoille.

Kysymykset käsittelivät muun muassa kampuksen opiskelutiloja, etäopiskelua, liikkumista ja vapaa-ajan viettoa kampuksella.

Jatkossa hieman yli puolet opiskelijoista aikovat opiskella paikan päällä kampuksella. Noin puolet suunnittelee opiskelevansa toimistoaikoina, mutta myös 24/7 opiskelu saavutti suosiota.

Kyselyssä nostettiin esiin myös ohjauksen tarve opiskelussa.  Lähiohjaus sai lähes 70 prosenttia äänistä.

Selkeästi halutuin tapa kulkea kampukselle on joko kävellen tai pyöräillen. Muut kulkumuodot nähdään marginaalisina vaihtoehtoina. Pyöriä varten kaivataan jatkossa eniten runkokiinnityspaikkoja ja noin kolmannes kannattaa katoksia.

Mielipiteitä haettiin myös vapaa-aikaan liittyvissä kysymyksissä.  Opiskelun välissä kampuksella mieluiten etsitään yhdessäolon ja kohtaamisen paikkoja – ja osa myös kaipaa opiskelujen oheen paikkaa rauhoittumiselle.  Kampuksen ranta-alueella toivottiin lisää penkkejä, istuinryhmiä sekä oleskelualueita.  Myös jotain aktiviteetteja toivottiin, kuten ulkokuntoaluetta, lentopallokenttää tai pienvenelaituria.