Käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelu – UI ja UX, mutta mikä ihmeen VME?

Yleinen

UI, UX, AR, VR… Käyttöliittymäsuunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen liittyviä lyhenteitä riittää, mutta mistä tulee lyhenne VME? Lue blogista VME-labran synnystä.

Olisipa olemassa sellainen paikka, jota myös opiskelijat voisivat käyttää ilmaiseksi käyttöliittymien testaukseen ja tutkimukseen, ja sen kautta voisi tehdä myös yhteistyötä yritysten ja korkeakoulujen välillä.

Tällainen tarve oli konkreettinen, kun opiskelijoilla ei ollut mahdollisuutta katseenseurantaan tai muuhun käyttöliittymien testaamiseen osana gradua tai muuta tutkimusta. Sen totesi myös vuonna 2016 jatko-opinnoissaan laitteistoa tarvinnut Olli Raatikainen, joka tuolloin toimi myös Vaasan yliopistossa yliopisto-opettajana.

Opiskelijat olivat erityisen lähellä sydäntä laboratorioinsinööri Veli-Matti Eskoselle, jolle Ollikin tuli käyttöliittymätestauksen tarpeesta maininneeksi. Veli-Matti veti harjoitusryhmiä teknisen tiedekunnan opiskelijoille, joille hän halusi mahdollisuuden tutustua nykyaikaisiin laitteisiin matalalla kynnyksellä ja jo osana opintoja.

Perustetaan sellainen!

Tästä ajatuksesta syntyi lopulta hanke Vaasan yliopiston käyttöliittymätestauksen pilottiympäristön rakentamiseksi.  Luoda paikka, jossa voisi tehdä matalalla kynnyksellä käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelua -testausta ja tutkimusta. Sen lisäksi myös luoda yhteistyötä yritysten, korkeakoulujen, ja kehittämisorganisaatioiden välille.

Voivottelu päättyy

Hankkeen yksi merkittävä alullepanija ja väsymätön puuhamies oli juuri Veli-Matti Eskonen. Etsittäessä hankkeelle rahoitusta, oli Veli-Matti aktiivisena työryhmän jäsenenä edistämässä asiaa. Vastoinkäymisiäkin kohdattiin, kun eräältä taholta tuli kielteinen rahoituspäätös.

Tämä ei elämänkokemuksella ja positiivisella ajattelutavalla varustettua ”Vellua” lannistanut, vaan hän loi uskoa onnistumisesta myös tsemppaamalla muita. Työryhmässä muistetaan eräs sähköposti, jonka Veli-Matti lähetti muille kielteisen päätöksen jälkeen. Sen sisältö oli kutakuinkin seuraava:

Terve taas, tuli hylsy. Voivottelu alkaa: voi, voi, voi. Voivottelu päättyy. Esitän, että teemme uuden hakemuksen seuraavalle kierrokselle.

Tämä kuvastaa hyvin sitä, että vastoinkäymisiin ei pidä kaatua, vaan ottaa niistä opiksi, jatkaa eteenpäin ja pyrkiä tekemään seuraavalla kerralla asia vielä paremmin. Ja ilman työntekoa saavutuksia harvemmin syntyy. Ohjenuora, jota on helppo toteuttaa niin opiskelussa kuin työnteossakin – niin myös käyttöliittymien suunnittelussa. Voivottelemaan ei pidä juuttua, vaan sinnikkäästi etsiä sopivimpia ratkaisuja ja uskaltaa kurkata myös laatikon ulkopuolelle, ja ulkopuolelta.

Käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussunnittelun pilottiympäristö näkee päivänvalon

Seuraavaa hakemusta lähdettiin tekemään ja asian tärkeyteen luottaen. Valitettavasti hankkeen isähahmo Veli-Matti Eskonen menehtyi – vain muutamaa viikkoa ennen hakemuksen viimeistä jättöpäivää. Menetys oli suuri läheisten lisäksi myös käyttöliittymäympäristöä puuhanneelle työryhmälle.

Arvostetun työtoverin asennetta kunnioittaen voivottelemaan ei kuitenkaan jääty. Hakemus pilottiympäristön toteuttamiseksi tehtiin valmiiksi ja se jätettiin viimeisenä mahdollisena päivänä, 4.3.2019. Tällä kerralla päätös oli myönteinen, ja käyttöliittymätestauksen laitehankintoja päästiin toteuttamaan!

Kun pilottiympäristöä sitten pystytettiin Vaasan Technobotnialle, oli työryhmälle sanomattakin selvää, että Veli-Matti pysyy tiimissä mukana – olihan hankkeen toteutuminen paljon Veli-Matin tarmon ansiota.

Niinpä käyttöliittymäympäristö nimettiin hänen mukaansa: VME Interaction Design Environment

Veli-Matti Eskonen ohjaamassa opiskelijoita.

”Vellun” työtä pelkäämätön asenne ja tarmokkuus halutaan säilyttää myös käyttöliittymäympäristön toiminnassa ja tekemisessä.

Tekemällä oppii, eikä vastoinkäymisistä pidä lannistua. Rohkeasti kokeilemalla ja testaamalla löytää parhaat ratkaisut.

Vaasan yliopisto haluaa myös edistää ihmisen ja tietotekniikan välisen vuorovaikutuksen kehittämistä ja tukea myös yritysten tarpeita. Helposti saatavilla oleva VME on paikka, jossa voi kehittää ja kehittyä käyttöliittymien, käyttäjäkokemuksen, saavutettavuuden ja lisätyn todellisuuden laitteiden avulla.

VME-ympäristön yhtenä tarkoituksena on myös pitää erilaisia työpajoja ja hackathoneita ja siten yhdistää erilaisia osaajia – niin yritysten kuin opiskelijoidenkin keskuudesta.

VME-tiimillä on kunnia kehittää ja viedä eteenpäin tätä ainutlaatuista matalan kynnyksen käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelun testausympäristöä pohjalaisella ylpeydellä.