Pikkutyttö opiskelee

Innovaatioita lasten ja nuorten yhdenvertaiseen tulevaisuuteen – Vaasan yliopistosta edustus haastekilpailun finaaliin!

Yleinen

Vaasan Yliopiston, Dateron ja Kukunorin yhteinen tiimi eteni finaaliin Svenska folkskolans vännerin (SFV) innovaatiokilpailussa, jossa pyritään löytämään uusia ratkaisuja koulutuksen eriarvoisuuden vähentämiseksi.

Vaasan Yliopiston, Dateron ja Kukunorin yhteinen tiimi eteni finaaliin Svenska folkskolans vännerin (SFV) innovaatiokilpailussa.

SFV Start! -haastekilpailussa etsitään sellaisia sosiaalisia innovaatioita, joista on apua lapsille ja nuorille heidän elämässään taustastaan riippumatta. Kilpailussa haetaan uusia ratkaisuja eriarvoisuuden vähentämiseen, niin että kaikilla lapsilla ja nuorilla olisi mahdollisuus saavuttaa täysi oppimispotentiaalinsa.

Lue ja kirjoita taskussa olevilla digitaalisilla työkaluilla

Finaaliin edenneessä tiimissä Vaasan yliopistoa edustavat VME:n saavuttavuusasiantuntija Juho-Pekka Mäkipää sekä teknisen viestinnän maisteriopiskelija Christer Blomqvist.

Tiimin teemana on ”Lue ja kirjoita taskussa olevilla digitaalisilla työkaluilla”. Innovaatiokilpailussa tiimi pyrkii löytämään ratkaisun, jossa perheet ja koulu jo varhaisessa vaiheessa oppivat tunnistamaan perinnöllisen lukihäiriön ja ottamaan käyttöön matalan kynnyksen kompensoivia digitaalisia työkaluja, jotka auttavat opiskelijaa tiedonhankinnassa.

– Ratkaisua muotoillaan yhteiskehittelyn avulla ja keskeisimpänä asiana pidämme lasten ja nuorten vertaistukea, kertoo Juho-Pekka Mäkipää.

Haasteeseen valittiin alunperin 12 tiimiä, joista kuusi pääsi jatkoon tammikuun 28. päivänä järjestettävään finaaliin. Voittajatiimi palkitaan 17.2.2022. VME-tiimi seuraa haasteen etenemistä jännittyneenä ja toivottaa onnea Juho-Pekalle ja tiimille finaaliin!

Lehdistötiedote

Lisätietoa kilpailusta

Juho-Pekka Mäkipää

Juho-Pekka Mäkipää toimii Vaasan yliopiston tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikössä yliopisto-opettajana ja väitöskirjatutkijana ja
tutkii saavutettavuutta ja käytettävyyttä erityisesti web- ja selainpohjakäytössä.

Ota Juho-Pekkaan yhteyttä