Tervahovi, Maria Gull
Valokuvakilpailun voittaja "Tervahovi", kuva: Maria Gull

Valokuvanäyttely ”Vaasan yliopiston neljä vuodenaikaa” esillä joulukuun ajan kaupunginkirjastossa

Ajankohtaiset

Vaasan yliopistoseura ry:n juhlavuoden valokuvanäyttely ”Vaasan yliopiston neljä vuodenaikaa” on esillä Vaasan kaupunginkirjaston pääkirjaston Galleria-käytävällä 2.12.–31.12.2021. Näyttelyn kuvat ovat 50 vuotta täyttävän seuran valokuvakilpailun antia. Tervetuloa!

Valokuvakilpailun voitti vaasalainen Maria Gull kuvallaan ”Tervahovi”. Hän on samalla kategorian ”Syksy” voittaja. Kategorian ”Talvi” voitti Vaasan yliopiston viestinnän jatko-opiskelija Alesha Serada kuvallaan ”University in the Winter”. Kategorian ”Kevät” voitti Vaasan yliopiston viestinnän opiskelija Anna Nikkanen kuvallaan ”Kuutamossa” ja kategorian ”Kesä” taloustieteen yliopistonlehtori Juuso Vataja kuvallaan ”Kesä taittuu syksyyn”.

Kunniamaininnan kuvistaan saivat Sami Pulkkinen, Sirpa Heino ja Viivi Hinssa. Näyttelyn kuvien yhteyteen on kirjoitettu yleisöäänestyksessä saatuja kommentteja kustakin kuvasta.

Maria Gull: ”Kampukselta löytyy mielenkiintoisia kohteita kuvattavaksi”

Kilpailun voittaja Maria Gull kertoo, että hän valmistui valokuvaajaksi 90-luvulla. Hän ehti harjoittaa valokuvaajan ammattia muutaman vuoden. Nykyään Gull toimii puutarhurina.

– Valokuvaus on aina ollut lähellä sydäntäni, ja melkein parinkymmenen vuoden tauon jälkeen valokuvauksesta on muodostunut rakas ja antoisa harrastus.

Gullin mukaan valokuvauksen hienous on siinä, että kuvatessa  kaikki muu unohtuu siinä hetkessä.

– Valokuvaus on tavallaan kuin palapeli jokainen kuvaaja valitsee oman palan palapelistä, jonka haluaa kuvata. Olen usein vaeltanut yliopiston kauniilla kampuksen alueella, sieltä löytyy monipuolisia ja mielenkiintoisia kohteita kuvattavaksi, sekoitus uutta ja vanhaa. Samat kuvattavat kohteet näyttäytyvät eri valossa, eri vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina monimuotoiset piirteensä. Sieltä löytää aina jotain kuvattavaa, sanoo Gull.

**

Kiitoksia kaikille valokuvakilpailuun sekä yleisöäänestykseen osallistuneille!
Tervetuloa näyttelyyn!

Näet kilpailuun osallistuneet kuvat myös Vaasan yliopistoseura ry:n sivuilla: https://sites.uwasa.fi/yliopistoseura/yleisoaanestys-valokuvakilpailu-vaasan-yliopiston-nelja-vuodenaikaa/

Etualalla kilpailun voittajakuva ja Syksy-sarjan voittaja Maria Gullin Tervahovi. Vaasan yliopiston jatko-opiskelija Alesha Serada (toinen vasemmalta) voitti kilpailun Talvi-kategorian. Kuvassa lisäksi Vaasan yliopistoseuran puheenjohtaja Juha Silander, hallituksen jäsenet Hellevi Lohva ja Jarmo Juntunen.