Robot hand reaching for human hand

Yhdessä kohti uutta vuorovaikutteista tulevaisuutta!

Rebekah Rousi Yleinen

VME:n uudistunut tiimi haluaa toivottaa kaikille oikein hyvää joulua ja vielä parempaa tulevaa vuotta! Vuoteen 2021 on sisältynyt muutoksia, haasteita ja uusia mahdollisuuksia. Lue Rebekah Rousin katsaus kuluneeseen vuoteen sekä ajatuksia labran kehittämisestä.

Robot graphic VME on käynyt läpi heräämisprosessin. Hyvin pian sen jälkeen, kun Pohjanmanliitto myönsi hankerahoituksen käyttöliittymäympäristön kehittämiseen, COVID-19 iski ja pakotti pysäyttämään lähes kaiken tekemisen. Kuten niin moni muukin organisaatio näinä aikoina, olimme tilanteessa, jossa oli pysähdyttävä miettimään, mitä tehdä – ja mikä tärkeintä – mitä tehdä seuraavaksi.

Tänä vuonna saimme otettua tärkeitä askeleita VME:n kehityksen ja toiminnan aktivoimiseksi uudelleen todella nopeasti. Ensinnäkin, joukko loistavia opettajiamme  Laura Havinen, Sebastian Laitila ja Minna-Maarit Jaskari (joitakin mainittuna), aloittivat puhaltamalla pölyt pois laitteista ja tuomalla kurssejaan ja opiskelijoitaan takaisin tilaan.

Robot Arm ImageToiseksi, vetovastuun VME-ympäristön tutkimuskehityksestä sai harteilleen Rebekah Rousi – mahtava ja kunnianhimoinen ( ja totaalisen vaatimaton 😉 ) kognitiotieteilijä sekä viestintä- ja digitaalisen talouden apulaisprofessori. Hänen hymyillessä leveästi ja teeskennellessään tietävänsä mitä tekee, Heini Pensar piteli määrätietoisesti lankoja käsissään ja tieteellisellä Startup-hengellä varustettuna huolehti , että suunnitelmat kaikkien ihmisten ja sidosryhmien kesken saadaan synkronoitua.

Jotta kaikki mahtavat asiat voitaisiin toteuttaa, huikea professorimme, johtaja ja Digitaalisen talouden alustan vetäjä Heidi Kuusniemi, totesi, että tarvitsemme siihen lisäkäsiä. Niinpä Hannu Honkanen aloitti VME:ssä tutkimusavustajana. Hannu on “hostimme”, joka auttaa kaikessa mahdollisessa VME-ympäristön käytännön asioissa ja laitteiden käytössä ja mm. luomalla ohjeita niiden käyttöön. Vaiva Stanisauskaite on projektitutkija ja XR-asiantuntijamme, jolle virtuaalitodellisuus on lähellä sydäntä. Hän vastaa myös workshopeista ja hackathoneista.

Maria Raatikainen ja Eloise Väisänen ovat uudet koordinaattorimme – viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat. Näillä mahtavilla tyypeillä on laajasti kokemusta, eivätkä he ainoastaan vahvista vain VME:n profiilia, vaan olemme kaikki iloisia siitä, miten he voivat olla avuksi myös kumppaneillemme.

Me VME:llä olemme sitoutuneet luomaan synergiaa tieteen ja liiketoiminnan välille. Pääpainomme on ihmisten yhdistämisessä – Connecting people (anteeksi Nokia – mutta ette te kuitenkaan käytä sitä enää ), tiede sekä erilaisten ja uusien mahdollisuuksien luominen – liiketoimintaan, verkostoihin, tietoon ja arvon luomiseen, mihin tahansa.

VR Glasses GraphicNäemme uusien tieteellisten löytöjen arvon tapahtuvan tekemällä oppimisen kautta. Opiskelijat, opettajat ja tutkijat ovat innokkaita tarttumaan mm. kumppaneiltamme saatuihin aiheisiin. Meillä on mahtavia yritysyhteistyökumppaneita, jotka ovat myös olennaisena osana ohjausryhmäämme – ABB, Visma and Wärtsilä. Olemme avoimia ja innokkaita myös uusille kumppanuuksille käytettävyyttä ja käyttöliittymäsuunnittelua koskien, oli yritys sitten ISO tai pieni.

Meidän ympäristössämme jokainen on oppija (opettajat, opiskelijat, yhteiskunnalliset ja yrityskumppanit), ja jokainen on osa avointa tiedeyhteisöämme. Keskitymme käyttöliittymien ja vuorovaikutuksen suunnittelun kehittämiseen uusien teknologioiden avulla ja uusissa teknologisissa skenaarioissa. Vielä kerran, fokuksemme on arvon ja tiedon luomisessa ja pyrimme tekemään sen eettisellä, helposti saavutettavissa olevalla ja kestävällä tavalla. Ydintiimimme vahvuuksia ovat mm. käyttäjäkokemus, käyttöliittymäsuunnittelu, viestintä, inhimillinen logiikka (kognitiivis-affektiiviset prosessit) ja yritysinnovaatiot. Ne liittyvät myös kehityksen ohjelmistopuoleen – AI-ohjelmointi, 3D-tulostus and valmistus, robotiikka jne.

Olemme selviytyneet tämän vuoden loppuun, ja olemme hyvässä vauhdissa kohti vuotta 2022. Pysy kuulolla, ja ethän epäröi ottaa yhteyttä! Haluamme kuulla sinusta!

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Toivottavasti pääsemme tapaamaan silloin!

Parhain terveisin,

Rebekah Rousi
VME-tiimin vetäjä
Apulaisprofessori,
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Viestintätieteet

Rebekah Rousi Photo

Rebekah Rousi on koulutukseltaan kongnitiivisten tieteiden tohtori. Vuodesta 2009 lähtien hän on erikoistunut useisiin käyttökokemuksen muotoihin ihmisen ja robotin vuorovaikutuksesta, hissimatkailusta, graafisen käyttöliittymän vuorovaikutuksesta ja ikonien suunnittelusta, oppimisteknologian vuorovaikutussuunnittelusta ja myös teollisen suunnittelun kokemuksesta. Hänen opinnoissaan keskeisiä aiheita ovat tunteet, luottamus, etiikka ja henkisen hyvinvoinnin edistäminen. Rousilla on myös kulttuuritutkimuksen tausta (MA Pohjoismaiden taiteiden ja kulttuurintutkimuksen maisteri – Digital Culture) ja hänellä on myös tausta performanssitaiteilijana ja taidegraafikkona.

4 kommenttia artikkeliin “Yhdessä kohti uutta vuorovaikutteista tulevaisuutta!

1. Your style is so unique in comparison to other people I have read stuff from.
    Many thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this web site.

Sports de force web site Bodybuilder