NopiaRide latauspiste Naironbissa

Liikenne sähköistyy myös Afrikassa – esimerkkejä Nairobista

Blog

Liikenteen päästöt kasvavat koko Afrikan mantereella noin 7 prosentin vuosivauhdilla. Urbaaneissa ympäristöissä liikenteen päästöt arvioiden mukaan voivat vastata jopa 90 prosentin osuutta ilman saasteista. Onko mitään tehtävissä, jotta Afrikan kasvavat liikennemäärät saataisiin kestävälle tasolle? Onneksi on, sillä sähköllä toimivia kulkupelejä näkyy isommissa kaupungeissa yhä enemmän.

Siinä missä Elon Muskin perustama Tesla tekee tulosennätyksiä kvartaalista toiseen ja eurooppalaiset kuluttajat polttoaineen kallistuessa siirtyvät suosimaan sähköautoilua, sähköiset menopelit ovat tulleet myös eri Afrikan maihin. Afrikassa. Sähköautot ovat monessa mielessä sopivia juuri suuriin afrikkalaisiin metropoloihin, kuten Nairobiin ja Lagosiin. Ruuhkat ovat tuttuja Nairobissa matkailijoille, ja sähköautojen etu on, että ei tarvitse istua bensankatkussa. Etu voi tuntua myös lompakossa, kun bensiinitankkaukseen ei kulu rahaa ja sähköautojen akut sopivat hyvin tiheään kaupunkiajoon.

Tässä kirjoituksessa kerron, miten liikenteen sähköistyminen etenee Keniassa, aloittaen moottoripyöristä aina linja-autoihin.

Suomalaisyrittäjä valtavirtastamaista sähköautoilua

On ilo todeta, että kasvussa olevaa sähköautomarkkinaa on viemässä eteenpäin suomalainen Ekorent-yritys.  Kyseessä on Juha Suojasen perustama sähköautojen liisausyritys, joka muutaman vuoden toimittuaan Suomessa päätti muuttaa täysin strategiaansa ja laittaa kaikki paukut Afrikan mantereelle.

Keniassa yritys lanseerasi toimintansa vuonna 2018 muutamalla pilottiautolla. Yritys pyörittää sähkötaksitoimintaa NopiaRide-palvelun kautta.

Eli, Nopiaride-applikation avulla asiakkaat voivat tilata kyydin. Tämän lisäksi NopiaRiden voi tilata Boltin kautta valitsemalla ekokuljetus-vaihtoehdon.  Suojasen mukaan Kenia, usean muuan Afrikan maan tavoin, tarjoaa loistavat mahdollisuudet sähköautoilun edistämiseen, sillä väestö kaupungistuu, ympäristöasiat kiinnostavat ja runsas auringonmäärä edesauttaa aurinkopaneelien käyttämistä.

Positiivista kasvumahdollisuuksista huolimatta NopiaRiden kasvattaminen ei ole käynyt käden käänteessä, sillä yritys on joutunut itse huolehtimaan latausverkoston rakentamisesta ja autojen tuomisesta mantereelle. Alussa lähdetiin liikkeelle yhdestä latauspisteestä kauppakeskuksessa ja tällä hetkellä latauspisteitä on noin viisitoista ympäri Nairobia, eri kauppakeskusten parkkihalleissa sekä Nairobin lentokentällä. Samalla yrityksen autojen määrä Nairobissa on tasaiseen tahtiin kasvanut ja tällä hetkellä autoja on lähes sata.

Ekorent satsaa myös aurinkoenergialla toimivien latausasemien rakentaa. Parhaillaan yritys rakentaa yhteistyössä Strathmoren yliopiston Energiatutkimuksen kanssa ensimmäistä latausasemaa, ja tämän pilottiaseman kokemusten pohjalta lisää voi olla tulossa. Yrityksen suunnitelmiin kuuluu myös toiminnan laajentaminen Nairobin lisäksi muihin Kenian kaupunkeihin kuin myös skaalautuminen muihin Afrikan maihin.

Sähkömoottoripyörät  – boda bodat – puikkelehtivat liikenteen seassa

Moottoripyöriä, eli boda bodia, Nairobin kaduilla on varovaisten arvioiden mukaan yli 100.000 kappaletta. Autojen tapaan nämä ovat liikkuneet fossiilisilla polttoaineilla. Tämä on kuitenkin nopeasti muuttumassa, sillä maassa toimi useita startup-yrityksiä, jotka kokoavat ja myyvät eteenpäin sähköllä toimia moottoripyöriä.

Kuten aiemmin tässä kirjoituksessa totesin, ympäristöasiat kiinnostavat entistä useampaa kuluttajaa kuin myös yritystä. COVID-19 pandemian jäljiltä verkkokauppa yleistyi Keniassa nopeasti. Sähkömoottoripyörien käyttäminen asiakastilausten kuljettamiseen on yrityksille vaivaton keino ’brändätä’ itseään ekologisilla arvoilla.

Esimerkiksi Mazi Mobility-yritys tarjoaa moottoripyöräilijöille akun vaihtomahdollisuuden. Kuljettajan ei tarvitse odottaa akun lataamista, vaan eri puolella kaupunkia olevista pisteistä voi käydä uuden ladatun akun, ja matkaa jatkuu saman tien ilman taukoja.

Myös linja-autot sähköistyvät

Jos autoja ja moottoripyöriä riittää Nairobin kaduilla, niin riittää myös julkisen liikenteen kulkuvälineitä; linja-autoja sekä matatuja eli pikkubusseja.  Varovaisten arvioiden mukaan yksistään Nairobissa on noin 20.000 fossiilisilla polttoaineilla kulkevaa julkisen liikenteen ajoneuvoa. Nämä tuottavat paljon ilmansaastetta kaupungissa. Mutta ei hätää, ensimmäiset askeleet sähköisten linja-autojen lanseeraamiseksi on otettu. Parisen viikkoa sitten ensimmäiset sähköbussit aloittivat liikennöinnin Nairobissa muutamalla eri reitillä.

Yksi pioneereista sähköbussien saralla on BasiGo niminen startup-yritys.

Yritys kokoaa sähköbussit Nairobissa eri puolilta maailmaa tulevista komponenteista. Tavoitteena on seuraavan viiden vuoden aikana rakentaa yhteensä1000 linja-autoa. Yhtiötä rahoittamaan on lähtenyt sijoittajia Piilaaksosta asti, sillä markkinan nähdään kasvavan jatkuvasti.

Sähköbussit ovat tässä vaiheessa vielä hinnakkaampia kuin fossiilisilla kulkevat vastaavat menopelit, joten myös liiketoimintamallia on tarvinnut miettiä, jotta bussit saadaan kannattavasti lanseerattua markkinoille.

Sähköbussit ovat tässä vaiheessa vielä hinnakkaampia kuin fossiilisilla kulkevat vastaavat menopelit, joten myös liiketoimintamallia on tarvinnut uudelleen miettiä, jotta bussit saadaan kannattavasti lanseerattua markkinoille. BasiGo myy rakentamassa bussit eri kuljetusfirmoille dieselbussien hintaan ja loppuosa, kuten myös pattereiden lataus ja huolto, laskutetaan käyttöön perustuvalla ’pay-as-you-drive’-mallilla. Tässä liiketoimintamallissa bussiyhtiöt maksavat pientä summaa per kilometri ja tämä maksu kattaa myös aukkojen latauksen ja huollon. Busseissa on etämonitorointi, joten akkujen lataustilannetta on helppo pitää silmällä samoin kuin asiakkaiden määrää.

Haasteita kuitenkin riittää vähäpäästöiseen liikenteeseen siirtymisessä

Rehellisyyden nimissä on todettava, että sähköautoilu Afrikassa keskittyy tällä hetkellä muutamiin isoihin kaupunkeihin, joissa on mahdollista rakentaa latauspisteitä esimerkiksi kauppakeskusten yhteyteen. Sähköautot eivät vielä hetkeen ole vaihtoehto maaseudulla, jossa latauspisteet puuttuvat ja tiestö voi ajoittain olla huonokuntoista.

Afrikan mantereelle yhä dumpataan vanhoja autoja länsimaista kovaan tahtiin. Myöskään  autojen päästömittaukset eivät ole tarvittavalla tasolla, jotta huomattavaa edistystä liikenteen päästöjen vähentämiseksi tapahtuisi. Kuitenkin, sähköautot ovat tulleet ja eivät ole lähdössä pois. ‘Future is green’ – tähän täytyy uskoa ja sen eteen täytyy jatkuvasti tehdä töitä!

 

**

Kirjoittaja tutkijatohtori, KTT Paula Linna kirjoittaa Sustainable Strategic Interactions -ryhmän blogisivuille säännöllisesti havainnostaan liittyen erilaisiin yrittäjyysteemoihin sekä vihreään siirtymään Afrikan mantereella 

Leave a Reply

Your email address will not be published.