Tiina Helenius, kuva: Sami Pulkkinen

Tiina Heleniuksesta Vaasan yliopiston vuoden alumni

Ajankohtaiset Yleinen

Työeläkeyhtiö Elon pääekonomisti Tiina Helenius on valittu Vaasan yliopiston vuoden alumniksi. Valinta julkistettiin Vaasan yliopiston lukuvuoden avajaisissa torstaina 1. syyskuuta.

Vuoden alumniksi valittu Tiina Helenius opiskeli Vaasan yliopistossa vuosina 1988–1992 pääaineenaan kansantaloustiede. Valmistumisensa jälkeen hän suoritti Fulbright-stipendillä jatko-opintoja Amerikassa. Hän toimi muutaman vuoden Kilpailuviraston tutkijana, jonka jälkeen hän teki pitkän uran Handelsbankenin pääekonomistina. Viimeiset kolme vuotta hän on toiminut työeläkeyhtiö Elon pääekonomistina. Helenius nähdään usein myös keskustelemassa televisiossa Ylen Jälkipörssissä.

– Olen aivan häkeltynyt, iloinen ja kiitollinen tästä kunniaosoituksesta. Olen ylpeä yliopistostamme, miten se on kasvanut ja kehittynyt ja miten hyvin se vastaa aikaansa. Yliopisto on äärimmäisen tärkeä Vaasalle ja koko Merenkurkun alueelle. Pohjanmaan alue on todella menestynyt, kun katsotaan bruttokansantuotetta.  Alueella on upea symbioosi, jossa oma yliopisto kouluttaa yrityksille ja julkiselle sektorille rautaisia osaajia, sanoo Tiina Helenius.

Vuoden alumnin valitsee Vaasan yliopistoseura. Vuoden alumniksi voidaan nimetä entinen opiskelija, joka on positiivisella tavalla käyttänyt yliopistolla saamiaan valmiuksia omassa toiminnassaan, lisännyt yliopiston vuorovaikutusta muun yhteiskunnan ja talouselämän kanssa tai toiminut esimerkkinä muille alumneille.

Vaasan yliopiston vuoden alumniksi on aiemmin valittu Team Jakamo, Eeva Kalli, Samuli ManninenAnne KorkiakoskiSari Essayah ja Kari Leppilahti.