paneelikeskustelu

Taloussuhdanne ja markkinat puhuttivat sijoitusillassa

Ajankohtaiset

Vaikka talouskasvu hidastui viime vuonna, ja keskuspankit ovat tehneet kiristäviä koronnostoja, näkee Vaasan yliopiston vuoden alumni, pääekonomisti Tiina Helenius jo hieman valoa talouden taivaalla. Vaasan yliopistoseuran ja LähiTapiola Pohjanmaan Sijoitusillassa Vaasan yliopistolla torstaina 2. helmikuuta puhuneen Heleniuksen mukaan euroalueen talousdata on tuonut positiivisia yllätyksiä, jotka ovat näkyneet myös osakemarkkinoilla syklisten osakkeiden voimistumisena.

Helenius näkee, että taloudessa ollaan vielä sameissa maisemissa, ja kenties myöskään nousevien korkojen vaikutus talouteen ei ole vielä täysin näkyvissä. Euroalueen talouskasvu hidastui vuoden 2022 aikana, mutta toisaalta vuoden viimeisellä neljänneksellä talous kasvoi.

Tiina Helenius
Pääekonomisti Tiina Helenius on Vaasan yliopiston Vuoden alumi.

Positiivinen asia on ollut esimerkiksi leuto alkutalvi, joka on ollut helpotus yrityksille ja kotitalouksille. Tehtaita ei ole jouduttu laittamaan kiinni sähkökatkojen ja energiapulan vuoksi.

– Taloussuhdanne näyttäytyy minun mielestäni vuoden alussa aidosti positiivisempana kuin vielä viime vuoden loppupuolella arvioitiin, sanoo Työeläkeyhtiö Elon pääekonomistina työskentelevä Helenius.

Inflaatio on ollut nopea ja raju. Energian ja ruoan hinnat ovat nousseet. Inflaatio on iskenyt kulutukseen, ja Suomessakin vähittäiskaupan myynnin määrä on supistunut selvästi viimeisen puolen vuoden aikana.

– Nyt kokonaiskuva on se, että inflaatio on hidastumassa. Analyytikot ennustavat, että kahden prosentin inflaatiotavoitteeseen päästäisiin ensi vuonna.

”Oma mottoni on: romahdus on hyvä asia”

Viime vuonna monet markkinat tulivat selvästi alas. Esimerkiksi Helsingin pörssin yleisindeksi laski vuoden aikana 16 prosenttia.  Moni osakemarkkinoille tullut uusi sijoittaja on saanut karvaasti kokea, että riski voi tarkoittaa myös tappiota, ei vain jatkuvaa kurssinousua.

Sijoitusillassa Heleniuksen kanssa puhuneen Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen professori Timo Rothoviuksen mukaan romahduksia osakemarkkinoilla on tapahtunut vähän väliä.

Professori Timo Rothovius
Vaasan yliopiston professori Timo Rothovius.

– ”Crash is good” on ainakin oma mottoni – eli romahdus on hyvä. Mitä enemmän otetaan riskiä, ja hyväksytään se, että tuotto vaihtelee vuodesta toiseen, sen parempi tuotto saadaan pitkällä tähtäyksellä, Rothovius muistuttaa.

Hän ottaa esimerkin varsin pitkältä aikaväliltä eli vuodesta 1802 nykypäivään.

– Jos esi-isä olisi sijoittanut dollarin osakemarkkinoille vuonna 1802, niin tällä hetkellä sen reaaliarvo olisi 1 250 000 dollaria. Sen sijaan, jos olisi sijoittanut kultakolikkoon saman dollarin, olisi reaaliarvo nyt sata dollaria.

Tilaisuudessa puhui myös LähiTapiola Pohjanmaan toimitusjohtaja Joel Sunabacka, joka kertoi LähiTapiola Pohjanmaan olevan yksi alueen suurimmista sijoittajista noin 200 miljoonan euron sijoitetulla varallisuudella. Ilta päättyi vilkkaaseen keskusteluun, jossa tilaisuuteen tullut runsas yleisö sai hyvän mahdollisuuden tentata asiantuntijoita. Illan juontajana toimi Vaasan yliopistoseuran hallituksen jäsen, Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimiston johtaja Mika Palosaari.