Kaksi päivää. Yksi voittajatiimi. Hack The Happiness in VME on tapahtuma, jossa kahden päivän aikana luodaan yhdessä innovatiivisia ratkaisuja opiskelijoiden hyvinvoinnin ja mielenterveyden parantamiseksi teknologian keinoin. Voit olla tekniikan taitaja tai mielikuvituksen mestari, tai jotain siltä väliltä. Tule tapaamaan muita, tiimiydy ja anna ideoiden lentää! Voittajatiimille 1000€ pääpalkinto, luvassa myös yllätyspalkintoja ja kunniamainintoja! Vaikka kyseessä on kilpailu, parhaan palkinnon – yhdessä tekemisen ilon – saavat kaikki!
Lyhyesti
Hackathon on huvi ja hyöty samassa paketissa. Se on kilpailullinen tapahtuma, jossa eri alojen osaajat kokoontuvat yhteisen haasteen pariin. Muodostetaan tiimit, valitaan teema, innovoidaan ratkaisu ja voitetaan 1000€ pääpalkinto! Yksinkertaista! Kurkkaa teemat alempaa!👇
Tavoite
Viedä osallistujat luovuuden lähteille, tutustuttaa uuteen teknologiaan sekä antaa mahdollisuus merkitykselliseen yhdessä tekemiseen. Tietenkin löytää myös uusia ratkaisuja annettuun haasteeseen, joka on parantaa opiskelijoiden mielenterveyttä ja hyvinvointia. Se on pilkottu alateemoihin, joista tiiminne voi valita mieluisimman.
Miksi mukaan?
Tässä muutama syy: kilpailu, jännitys, yhteistyö, kaverit, verkostoituminen, tekniikka, voitto, yllätykset,VME:n laitteet, voittaa 1000€ pääpalkinto… Vieläkö mietit? Viimeinen ilmoittautumispäivä: 1.4.2022
Haaste
Löytää uusia ratkaisuja opiskelijoiden hyvinvointiin, mielenterveyden ja sosiaalisen elämän tukemiseen teknologian keinoin (mm. VR/AR, robotiikka) Valittavana on viisi erilaista aihealuetta, joista tiimi saa valita mieleisen.
Ratkaisu
Idea esitellään tuomaristolle, joka valitsee voittajan. Tiedämme, että robottia tai VR-sisältöä ei ohjelmoida hetkessä, joten valmista tuotetta emme odota. Esiteltävä lopputulos voi olla video, kirjoitettu kuvaus, kuva, tai jopa pelin/sovelluksen demo.
Tiimien käytössä on eri aihealueiden osaajia, mentoreita, jotka neuvovat ja antavat vinkkejä tapahtuman aikana.
Esimerkkejä mahdollisista ratkaisuista
Tiimisi tuote tai ratkaisu voi olla video, kirjallinen kuvaus, kuva tai jopa demo pelistä/sovelluksesta. Joitakin esimerkkejä mahdollisista ratkaisuista ovat:
Koska ja missä?
VME @Technobothnia, Vaasa. Paikan päällä, livenä, face-to-face. Torstaina 7.4. klo 9:00 – 19:00, perjantaina 8.4. 9:00 – 15:30.
Tapahtuman kulku
Kaksipäiväinen tapahtuma, jossa ensimmäisenä päivänä annetaan alustus, muodostetaan tiimit ja ryhdytään innovoimaan. Toisena päivänä viimeistellään projektit, esittellään ne tuomaristolle ja ratkaistaan voittaja. Pääpalkinto voittajatiimille, mutta lisäksi on luvassa kunniamainintoja ja yllätyspalkintoja!
Tarjoamme osallistujille ruokaa, välipalaa ja virvokkeita, kuten hyvään hackathon-henkeen kuuluu. Ei osallistumismaksua tai pääsylippuja, mutta paikkoja on rajoitettu määrä, joten ole nopea! Viimeinen ilmoittautumispäivä on 1.4.2022.
Tiimit muodostetaan tapahtuman aluksi sen mukaan, mistä alateemoista osallistuja on kiinnostunut. Jos sinulla on jo valmiiksi tiimi mietittynä, voit mainita sen jo rekisteröitymisen yhteydessä.
Kenelle
Kaikille Vaasan alueen opiskelijoille. Opiskeletpa sitten rahoitusta tai markkinointia, tietojenkäsittelytieteitä tai kieliä, mitä tahansa, voit osallistua Hack the Happinessiin ja oppia uusia taitoja ja saada samalla uusia tuttavuuksia. Tapahtuman pääkieli on englanti.
Vapauta luovuutesi. Verkko-oppimisesta on tullut normaali osa opiskelijaelämää. Käyttämällä helposti saatavilla olevaa tekniikkaa ja ohjelmistoja verkko-oppiminen voi olla paljon enemmän kuin perinteisen luokkahuoneen jäljittelyä. käyttäkää parviälyä ja laittakaa ”Hub Mind” hommiin kehittämällä ratkaisu parempaan oppimiskokemukseen. Kuinka voisitte yhdistää hauskuuden ja oppimisen verkkotunteilla?
Unohda FaceTime ja Whatsapp. Haluamme, että venytätte parviälyn äärimmilleen, ja mietitte, miten voitte tehdä opiskelijaelämästä piirun verran parempaa. Mitä voisitte keksiä parantaaksenne sosiaalista elämää? Kuinka voisit käyttää teknologiaa uudella tavalla parantaaksesi suhteitasi muihin ja saada uusia ystäviä?
Varmasti kaikki tietävät, miltä tuntuu olla stressaantunut, ahdistunut, tai epävarma siitä, mitä tehdä seuraavaksi. Käyttämällä tiiminne yhteistä aivokapasiteettia ja innovaatiokykyä, laittakaa tuomariston leuat loksahtamaan ja keksikää uusi ja huikea ratkaisu, joka vähentää stressiä ja ahdistusta!
Päästäkää parviäly äärimmäiseen haasteeseen – luokaa pakohuone. Suunnitelkaa yhdessä pulmia, haasteita ja aivojumppaa, joita tarvitaan parhaimpiin pakohuonekokemuksiin. Pakohuonekokemuksen yhdistäminen opetukseen on nykypäivän uusi innovaatio, jossa opiskelijat oppivat samalla yhteistyötaitoja hauskalla ja erilaisella tavalla Se tarjoaa myös hetkellisen pakopaikan arjen stressistä täysin erilaiseen ympäristöön ja tilanteeseen.
Fyysisen ja henkisen terveyden tasapainottaminen voi olla vaikeaa. Keksikää parviälyn voimin luova ratkaisu, joka auttaa opiskelijoita huolehtimaan sekä kehostaan että mielestään. Miten teknologia voi auttaa opiskelijoita syömään terveellisesti ja harrastamaan riittävästi liikuntaa ja samalla huolehtimaan, että myös unta ja palautusaikaa on riittävästi? Se on teidän tehtävänne selvittää.
Voit uppoutua virtuaalimaailman uumeniin laittamalla virtuaalilasit päähän. Käytössä on useita VR-laseja:
Oculus Quest: erillinen virtuaalitodellisuus-headset. Niitä voidaan käyttää missä tahansa, eikä sitä tarvitse liittää tietokoneeseen.
Oculus Rift S: virtuaalitodellisuuslasit, jotka on liitetty tietokoneeseen. Sitä voidaan käyttää Oculus-sovelluksella.
HTC VIVE Pro: täysin mukaansatempaavat virtuaalitodellisuuslasit, joita voidaan käyttää vain tietyllä alueella huoneessa. Seurantalaitteet sijaitsevat tilan reunoilla. Vive-laseja ohjataan Steam VR -sovelluksella.
VIVE Trackers: Mikä tahansa reaalimaailman esine voidaan tuoda virtuaaliympäristöön. Se voidaan liittää kameraan ja käyttää sitä lisätyn todellisuuden videoiden luomiseen. VIVE Tracker muodostaa langattoman ja sujuvan linkin yhdistettyjen työkalujesi ja VIVE-järjestelmän välille.
Microsoft HoloLens 2 lisätyn todellisuuden lasit: Sekoita oikea todellisuus virtuaaliseen. Näillä peität todellisen ympäristön 3D-ympäristöllä. Lisätty todellisuus ilmestyy eteen, kun käytät lisätyn todellisuuden laseja. Näitä hologrammeja voidaan käyttää näyttämään tietoa, sekoittumaan todelliseen maailmaan tai jopa matkimaan virtuaalimaailmaa käyttämällä monia antureita, ylivoimaista optiikkaa ja holografista laskentaa, joka sulautuu sujuvasti ympäristöönsä.
InMoov robot Technorobot: InMoov on 3D-tulostettu todellisen kokoinen humanoidirobotti. Sitä voidaan ohjata My Robot Lab:in avulla. Lisätietoja täältä: HOWTO Start MyRobotLab – InMoov
Katseenseurantalaitteistot: SMIn katseenseurantalaitteisto tietokoneen näytölle sekä Pubil labs -katseenseurantalasit. Katseenseuranta mahdollistaa sen seuraamisen mihin ihmisen katse kiinnittyy esimerkiksi verkkosivulla tai fyysistä ympäristöä tarkasteltaessa.
Unity: Unity Technologiesin perustama cross-platform pelimoottori.
Unreal Engine: avoin reaaliaikainen 3D-luova moottori, joka tarjoaa valokuvatodellista visuaalisuutta ja mukaansatempaavia kokemuksia.
Visual Studio 2019: käytetään muun muassa verkkosivustojen, verkkosovellusten, verkkopalvelujen ja mobiilisovellusten tekemiseen.
Adobe XD: Adoben käyttäjäkokemukseen ja käyttöliittymäsuunnitteluun tarkoitettu prototyyppityökalu.
Eclipse: Enimmäkseen kirjoitettu Java-kielellä ja sitä käytetään Java-sovellusten kehittämiseen.
Blender: Blender on ilmainen ja avoimen lähdekoodin 3D-tietokonegrafiikkaohjelmistotyökalusarja, jota voidaan käyttää animaatioelokuvien, visuaalisten tehosteiden, taiteen, 3D-tulostettujen mallien ja muiden tekemiseen.
SketchUp: SketchUp on 3D-suunnitteluohjelma, jonka avulla 3D-mallinnus on kaikkien saatavilla.
Balsamiq wireframe: Balsamiq Wireframes on käyttöliittymäsuunnittelutyökalu, jota käytetään rautalankamallien (wireframes) luomiseen (kutsutaan myös mockupeiksi tai tai low-fidelity-prototyypeiksi).
SMI BeGaze: SMI BeGaze on ohjelmisto katseenseurannan analysoimiseen.
Pupil capture and pupil player: Ohjelmisto, jonka avulla voidaan analysoida katseenseurantalaseilla kerättyä dataa.
Luovat välineet: Paperia, kyniä, kamera, oma mielikuvitus
Ylpeänä esittelemme osaajajoukon, mentorit, joka voivat jakaa osaamistaan eri aihealueilta. Tutustu mentoreihimme:
Tutkija, Ammattikorkeakoulu Novia
Mentori: Robotiikka, virtuaalitodellisuus, pelikehitys, 3D-matematiikka ja mallinnus ja asset management
Incubator Manager, Design Centre MUOVA ja West Coast Start Up
Mentori: Fasilitointi, tiimin rakentaminen, ideointi ja konseptien kehittäminen, työnkulun ajanhallinta, palvelun/tuotteen liiketoimintasuunnittelu, kaupallistamisnäkökulma.
Yliopisto-opettaja, Tietojärjestelmätiede, Vaasan yliopisto
Mentori: Hyvinvointiin liittyvä suunnittelu, opettaminen ja oppiminen sekä koulutuksen järjestäminen. Kiinnostunut myös pakohuonekokemuksista.
Perustaja ja toimitusjohtaja, Done Robotics
Mentori: Robotiikka, suunnittelusprinttitekniikat, startup-tekniikat liikeidean rakentamiseen ja testaamiseen.
Service Design Trainee, Muotoilukeskus MUOVA
Mentori: Suunnitteluajatteluprosessi ja tekniikat innovatiiviseen ideointiin, käyttäjäkokemus ja käytettävyysnäkökulmat, VR-teknologian soveltaminen, prototyyppityökalujen käyttö käsitteelliseen esittelyyn.
Laboratorioinsinööri, Vaasan yliopisto
Mentori: InMoov, VR, ideoiden arviointi ja analysointi, tuotesuunnittelu ja -kehitys (mockup ja MVP), web-kehitys- ja ohjelmointityökalut.
Projektitutkija (Tuotantotalous), Vaasan yliopisto
Mentori: 3D-tulostus (Additive Manufacturing), innostunut myös graafisesta taiteesta
Opettaja ja tutkija (Tuote- ja palvelusuunnittelu), Mondragon University
Mentori: Käyttäjäkokemus, käyttäjän vuorovaikutus, XR-narratiivi. Ideointivaiheen opastus.
Yliopisto-opettaja (Viestintätieteet), Vaasan yliopisto
Mentori: Pelien suunnittelu ja prototyyppien tekeminen. Nopea prototyyppien valmistus, palvelusuunnittelu, laaja valikoima sisällöntuotantotaitoja grafiikasta ja videosta mallinnukseen ja ohjelmistosuunnitteluun sekä projektinhallinta ja tuottajarooli. Osallistunut ainakin 30-40 hackathoniin ja Game jameihin.
Mahtavat tuomarimme ovat liiketoiminnan, viestinnän, kyberturvallisuuden, tietojärjestelmien ja graafisen suunnittelun asiantuntijoita ja odottavat ideoita avoimin mielin! Tutustu tuomareihimme täällä:
Professori, Information Systems and Software Engineering, Jyväskylän yliopisto
Apulaisprofessori, Communication and Digital Economy, Vaasan yliopisto ja Vanhempi tutkija, JYU Start Up Lab