Työpaketti 2: Investigame-peli

Investigame on selainpohjainen oppimispeli, joka auttaa nuoria tunnistamaan ja korjaamaan sijoituspäätöksiin vaikuttavia käyttäytymisvinoumia. Nämä vinoumat ovat yliluottavaiuus, dispositiovaikutus (tappioiden välttely), äskeisyysharha ja laumakäyttäytyminen. Peli hyödyntää kolmea pelillistä toimintamuotoa: tarinallista roolipeliä ja muokattavaa hahmoa, yhteistyötä pelin sivuhahmon kanssa, sekä saavutuksiin perustuvaa etenemistä ja välitöntä palautetta kysymystehtävien jälkeen. Peliin liittyy oma Cashopolis-maailmansa ja siellä toimiva Massimaker-robotti, jonka ehdottamiin toimintavaihtoehtoihin pelaajat ottavat kantaa. Peli on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Tampereen yliopisto kehitti prototyypin ja sitä testattiin huhti–toukokussa 2025. Tämän jälkeen järjestettiin kaksi yhteiskehittämistyöpajaa yhdessä NYT:n kanssa. Syksyllä 2025 peliä testataan kenttäkokeessa kahdeksalla eri versiolla (eri pelimekaniikkayhdistelmiä) sekä kontrolliryhmällä. Peliin on rekrytoitu opettajia myös Sijoittajakoulun opettajilta. Pelin esittely:

Opiskelijoiden sijoituspäivä 14.5.2025 | Nordnet

Content blocked, allow all cookies for seeing the content.

(Pelin esittely noin 20 minuutin kohdalla, kesto noin 10 minuuttia)