Puurakentamisen kiertotalouden ekosysteemin brändäys

Kuvassa metsää, puukerrostalo ja puulevyä

Suomen tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2035 ja Suomelle on laadittu strateginen kiertotalouden edistämisohjelma vuoteen 2035. Rakennusala on merkittävä kasvihuonepäästöjen lähde. Se kuluttaa globaalilla tasolla noin 30 % energiasta ja vastaa 27 % toiminnallisista hiilidioksidipäästöistä. Suomessa ala vastaa noin 30 prosentista kasvihuonekaasupäästöistä, mukaan lukien rakentaminen ja energiankäyttö.

Kaksivuotinen EAKR-hanke on Euroopan unionin ja Etelä-Pohjanmaan liiton rahoittama, ja sitä toteuttavat yhteistyössä Vaasan ja Tampereen yliopistot. Hanke tukee Suomen tavoitteena olevaa vihreää siirtymää kohti ekologisesti kestävää taloutta, kasvua ja kiertotaloutta.

Tavoite ja toimenpiteet

Hankkeen tavoitteena on vähähiilisen rakentamisen ja puutuotealan kiertotalouden liiketoimintaekosysteemin rakentaminen, kehittäminen ja brändäys. Hankkeessa luodaan metsä-, puutuote- ja rakennusalantoimijoiden verkosto ja osaamiskeskittymä, joka kattaa koko puuekosysteemin raaka-aineen hankinnasta tuotteiden valmistukseen, rakentamiseen ja tuotteiden markkinointiin. Hankkeen tavoitteena on kehittää koko puuekosysteemille yhteinen alan brändi, ja siinä panostetaan markkinanäkökulmaan, joka nousee kestävän kehityksen ja kiertotalouden mukaisista puutuotteista ja rakentamisesta. Brändissä nostetaan vihreää siirtymää ja kiertotaloutta vauhdittava aikaa kestävä, turvallinen, terveellinen rakentaminen ja asuminen keskiöön.

Työpaketit (konkreettiset toimenpiteet)

1. Yhteistyötahojen kartoitus, kokoaminen ja brändin suunnittelun aloitus.

Ekosysteemibrändin rakentamiseen liittyvien yhteistyötahojen kartoitus ja sitouttaminen; yritykset, julkiset toimijat, järjestöt, yhdistykset.

2. Ekosysteemin toimitusverkoston eri vaiheiden nostot.

Kootaan yhteistyöverkosto kuhunkin toimitusketjun osa-alueeseen.
Ekosysteemibrändissä esiin nostettavien asioiden kattava kartoitus, arviointi ja indikaattoreiden ja vertailukohtien määrittäminen yhteistyössä toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

a)    Puun hankinta, korjuu ja kuljetus sekä käsittely rakennustuotteeksi
b)    Puurakentaminen, suunnittelu ja puutuoteala
c)    Liiketoiminnan edistäminen, kilpailuedun vahvistaminen, myynti ja markkinointi.

Arvioidaan mitkä asiat ovat keskeisiä, ja nostetaan niitä esiin. Lisäksi analyysi kattaa puunkäytön tehokkuuden arvioinnin resurssiviisauden periaattein, mahdolliset toimenpiteet, sivuvirrat ja niiden liiketoiminta- ja palvelumallien ideoinnin.

3. Brändin dokumentointi, mittaristot ja vertailut.

Kootaan yhtenäinen brändi puun arvoverkoston eri vaiheen osioista.

4. Tiedotus ja viestintä.

Hankkeelle muodostetaan oma nettisivu ja tehdään posteri ja esite. Ajankohtaisista asioista ja brändin kehittymisestä lähetetään uutiskirjeitä. Hankkeen eri vaiheiden tuloksista jaetaan tietoa myös monikanavaisesti.

Vaikuttavuus

Tulokset auttavat yksityisen ja julkisen sektorin päätöksentekijöitä tekemään tietoon perustuvia kestävän kehityksen mukaisia valintoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tulokset vauhdittavat puuekosysteemin siirtymää kiertotalouteen, resurssien käytön viisautta ja -tehokkuutta, jalostusasteen nostoa, liiketoiminnan kasvua, ja vientiä.

Hankkeen päätyttyä tavoitteena on, että ekosysteemi jatkaa toimintaansa ja koko puutuotealan imago nousee, jonka seurauksena liikevaihto kasvaa tarkkaan harkitun brändäyksen vaikutuksesta. Brändissä nostetaan esiin erityisesti kestävän kehityksen mukaisia arvoja ja indikaattoreita. Pidemmän aikavälin tavoitteena on perustaa Etelä-Pohjanmaalle PuuHupi (WoodHUB), joka jatkaa toimintaa hankkeen päättymisen jälkeen.

Hankkeella on merkittävä maakunnallinen merkitys, koska maakunnassa toimii suuri määrä puutuote- ja rakennusalan yrityksiä. Alalla on alueella myös merkittävä taloudellinen ja työllisyysvaikutus. Hanke tuo kohderyhmille uutta tietoa ja osaamista kiertotalouden mahdollisuuksista tukien vihreää siirtymää ja systeemistä muutosta kohti kiertotaloutta. Hankkeella on myös merkittävä aluekehitysvaikutus, koska se tuo eri toimijoita yhteen, lisää puuekosysteemin toimijoiden välistä yhteistyötä, kannustaa innovatiiviseen ajatteluun ja lisää toimialan näkyvyyttä sekä Etelä-Pohjanmaalla että laajemmin Suomessa.

Yhteistyötaho

Suomen metsäkeskus

Kumppanisivu /Tampereen yliopisto

https://www.tuni.fi/fi/tutkimus/puurakentamisen-kiertotalouden-ekosysteemin-brandays-puuekosystbrandi

Hankkeen perustiedot

Puurakentamisen kiertotalouden ekosysteemin brändäys (PuuEkosystBrändi)

Branding of the Circular Economy Ecosystem in Wood Construction (WoodEcosystemBrand)

Hankeaika 1.9.2025-30.9.2027

Rahoituslähteet: EAKR-ohjelma, Vaasan ja Tampereen yliopistot sekä Seinäjoen yliopistokeskus

Toimintalinja 2 Hiilineutraali Suomi

Erityistavoite 2.3 Kiertotalouteen siirtymisen edistäminen

 

 

Euroopan unionin osarahoittama -logoEtelä-Pohjanmaan liiton logoVaasan yliopiston logo