Sentinel-satelliitin kuvaa. Lähde: ESA.

Vaasa on jo avaruusajassa

Blogi Yleinen

Kahdessa vuodessa Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan avaruushankkeet ovat moninkertaistuneet.

Pian on kaksi vuotta kulunut siitä, kun olin Vaasa Insiderin juttukeikalla Vaasan yliopistolla. Siellä kerrottiin infotilaisuudessa, kuinka yliopisto oli yhdessä partnereiden kanssa aloittamassa Interreg Botnia-Atlantica -ohjelmasta rahoitettavaa KvarkenSpaceEco -avaruushanketta. Tuossa tilaisuudessa kuuntelin huuli pyöreänä, kuinka Vaasaan on tulossa Merenkurkun avaruuskeskus, joka hyödyntää ja jakaa satelliiteista saatavaa maata koskevaa tietoa ja tuon tiedon avulla yritetään synnyttää uutta liiketoimintaa Merenkurkun molemmille puolille. Hankkeen aikana suunnitellaan ja toteutetaan myös Merenkurkun oma KvarkenSat -piensatelliitti, joka laukaistaan kiertämään maata.

Tuon tilaisuuden jälkeen juttua kirjoittaessani tunsin olevani aika kaukana omalta mukavuusalueeltani. Vaikka olenkin lähes koko ikäni ollut suuri Star Wars –fani, tuo kaikki avaruustarina tuntui kovin kaukaiselta, lähes utopistiselta.

Puoli vuotta tuon infotilaisuuden jälkeen löysin itseni työskentelemästä Vaasan yliopiston kampuksella juuri kyseisen avaruushankkeen projektikoordinaattorina. Kuluneen 15 kuukauden aikana olen sukeltanut takaisin hankemaailmaan yli 20 vuoden tauon jälkeen.

Olen myös päässyt sisälle KvarkenSpaceEco –hankkeen toteuttamiseen, vaikka työskentelenkin hankkeen hallinnon parissa. Sisäisiin palavereihin osallistuminen ja vuorovaikutus projektikonsortion 10 partnerin ja muiden sidosryhmien kanssa on auttanut ymmärtämään, että ei tämä uusi avaruustalous – New Space Economy – oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Uuden avaruustalouden tekemiseen osallistuvat ihan tavalliset ihmiset.

Uuden avaruustalouden tekemiseen osallistuvat ihan tavalliset ihmiset.

KvarkenSpaceEco on avannut silmäni huomaamaan, miten lähelle ihmistä avaruus on tullut. Olemme joka päivä tekemisissä satelliittien välittämän tiedon kanssa lähes huomaamattamme. Avaruuden valloitus on ihan oikeasti alkanut, sillä suurvaltojen lisäksi myös muut maat sekä esimerkiksi Euroopan unioni haluavat saada oman osansa avaruuden toivottavasti vastuullisesta hyödyntämisestä.

Satelliiteista saatavaan tietoon ja sen hyödyntämiseen liittyvät tutkimukset ja selvitykset ovat yhä enemmän myös Vaasan yliopiston arkipäivää. KvarkenSpaceEcon jälkeen yliopiston Digital Economy -tutkimusalusta on saanu myönteiset rahoituspäätökset ainakin kolmelle hankkeelle, jotka hyödyntävät tai tutkivat  satelliiteista saatavaa tietoa. Näiden lisäksi meillä on muutamia avaruuteen liittyviä hanke-ehdotuksia, jotka odottavat vielä rahoituspäätöksiä.

Hankkeet liittyvät avaruuden lisäksi liiketoimintaan.

Nämä rahoitusta saaneet hankkeet liittyvät avaruuden lisäksi myös liiketoimintaan. Yhdessä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa kehitämme tulevaisuuden varastonhallintaa ja logistiikkaa tarkkuuspaikannuksen avulla, joka perustuu osittain satelliittipaikannukseen. Ruotsalaisten kumppaneiden kanssa aloitamme juuri esiselvitystä optisen mittaustekniikan ja avaruusdatan hyödyntämismahdollisuuksista metsätalouden arvoketjussa.

Tuorein rahoituspäätös tuli ennen joulua Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön ja Jane ja Aatos Erkon säätiön Tulevaisuuden tekijät -ohjelmasta. Sen avulla ryhdymme yhdessä Maanmittauslaitoksen, Tampereen yliopiston ja Aalto-yliopiston kanssa tutkimaan matalalla kiertoradalla maata kiertävien piensatelliittien hyödyntämistä tarkkaan paikannukseen, navigointiin ja ajanmääritykseen. Tämän hankkeen ansiosta Vaasan yliopisto pääsee laukaisemaan avaruuteen myös toisen piensatelliitin.

Nämä tutkimusesimerkit ovat vain pieni osoitus siitä, että Vaasa ja koko Pohjanmaa ovat astuneet avaruusaikaan.

Tämä teksti on julkaistu Vaasa Insiderissa 13.1.2021