Den europeiska referensramen för språk (CEFR) är ett alleuropeiskt ramverk för språkinlärning, undervisning och bedömning som utvecklats av Europarådet. Målnivåerna för KiVANET-kurserna är satta på CEFR-skalan enligt tabellen nedan.
Studenterna kan använda skalan för att bedöma sin egen kompetens. Skalan beskriver sex färdighetsnivåer från A1 till C2. I kursbeskrivningarna används dessa nivåer för att beskriva startnivån, dvs. vilka kunskaper som förväntas av studenten innan han eller hon börjar på kursen. Kursens målnivå beskriver den språkliga nivå som deltagaren ska nå under kursens gång. Skalan är internationell.
Kurser på nivå A1 börjar alltid från grunden, inga tidigare studier krävs.
Om du redan har vissa förkunskaper i det språk du vill studera kan du bedöma din startnivå med hjälp av t.ex. följande information:
Målnivåerna i gymnasiets läroplan för betyget ”goda kunskaper”, dvs. 8 (inom parentes motsvarande målnivåer för grundskolan):
Gymnasiet, A-språk, annat än engelska samt asiatiska och afrikanska språk: B1.2 (mål i slutet av grundskolan: A2.2)
Gymnasiet, A-språk, asiatiska och afrikanska språk: A2.2-B1.1 (mål i slutet av grundskolan: A2.1)
Gymnasiet, B2/3, icke-engelska: A2.1–2 (mål för slutskedet av grundskolan B2: A1.2/3)
För mer information, klicka här.
I övrigt kan du bedöma din nivå utifrån antalet studiepoäng. Till exempel kräver en kurs i tyska 5 cirka 12 studiepoäng motsvarande tidigare studier på andra stadiet eller högskolenivå med vitsordet ”goda kunskaper”, medan estniska 2 kräver cirka 5 studiepoäng tidigare studier med vitsordet ”goda kunskaper”.
Du hittar också en del material på nätet som hjälper dig att själv bedöma dina kunskaper, till exempel här.