Målnivåer

Den europeiska referensramen för språk (CEFR) är ett alleuropeiskt ramverk för språkinlärning, undervisning och bedömning som utvecklats av Europarådet. Målnivåerna för KiVANET-kurserna är satta på CEFR-skalan enligt tabellen nedan.

Studenterna kan använda skalan för att bedöma sin egen kompetens. Skalan beskriver sex färdighetsnivåer från A1 till C2. I kursbeskrivningarna används dessa nivåer för att beskriva startnivån, dvs. vilka kunskaper som förväntas av studenten innan han eller hon börjar på kursen. Kursens målnivå beskriver den språkliga nivå som deltagaren ska nå under kursens gång. Skalan är internationell.

 

Kurser på nivå A1 börjar alltid från grunden, inga tidigare studier krävs.

Om du redan har vissa förkunskaper i det språk du vill studera kan du bedöma din startnivå med hjälp av t.ex. följande information:

Målnivåerna i gymnasiets läroplan för betyget ”goda kunskaper”, dvs. 8 (inom parentes motsvarande målnivåer för grundskolan):

Gymnasiet, A-språk, annat än engelska samt asiatiska och afrikanska språk: B1.2 (mål i slutet av grundskolan: A2.2)

Gymnasiet, A-språk, asiatiska och afrikanska språk: A2.2-B1.1 (mål i slutet av grundskolan: A2.1)

Gymnasiet, B2/3, icke-engelska: A2.1–2 (mål för slutskedet av grundskolan B2: A1.2/3)

För mer information, klicka här.

I övrigt kan du bedöma din nivå utifrån antalet studiepoäng. Till exempel kräver en kurs i tyska 5 cirka 12 studiepoäng motsvarande tidigare studier på andra stadiet eller högskolenivå med vitsordet ”goda kunskaper”, medan estniska 2 kräver cirka 5 studiepoäng tidigare studier med vitsordet ”goda kunskaper”.

Du hittar också en del material på nätet som hjälper dig att själv bedöma dina kunskaper, till exempel här.

A1 - Nybörjarnivå

Inlärningsmål: Efter avslutad kurs ska den studerande förstå och använda välbekanta vardagsuttryck och grundläggande ordförråd som syftar till att tillfredsställa enkla, konkreta behov. De kan presentera sig själva och andra, svara på frågor om sig själva och ställa liknande frågor till andra, t.ex. var de bor, vilka de känner och vad de har. De kan föra enkla samtal om den de talar med talar långsamt och tydligt och är villig att hjälpa till.

Spanska

Espanja 1

Espanja 2

Franska

Ranska 1

Ranska 2

Ranskan ääntämiskurssi

French 1

French 2

French pronunciation

 

 

Tyska

Saksa 1

Saksa 2

German 1

 

Ryska

Ryska 1

Ryska 3

Venäjä 1

Venäjä 2

Venäjä 3

Russian 1

 

Italienska

Italia 1

Italia 2

 

Japanska

Japani 1

Japani 2

Japani 3

 

Kinesiska

Chinese + characters 1 (5 op)

Chinese + characters 2 (5 op)

 

Koreanska

Korea 1

Korea 2

Korea 3

Portugisiska

Portugali 1

Portugali 2

Estniska

Viro 1

Viro 2

 

Ungerska

Unkari 1

 

Unitandem

Unitandem

Teckenspråk

Suomalainen viittomakieli 1

 

A2 - Nybörjarnivå

Inlärningsmål: Efter kursen ska den studerande förstå fraser och ofta använda uttryck som rör de vanligaste vardagliga behoven: den mest väsentliga informationen om sig själv och sin familj, shopping, lokal information, arbete. Han/hon kan kommunicera i enkla och rutinmässiga uppgifter som innebär enkla informationsutbyten om bekanta, vardagliga ämnen och kan i enkla ordalag beskriva sin bakgrund, sin närmiljö och sina omedelbara behov.

Spanska

Espanja 3

Espanja 4

 

Franska

Ranska 3

Ranska 4

Tyska

Saksa 3

Saksa 4

Ryska

Venäjä 4

Venäjä 5

Venäjän kielioppikertaus

 

Italienska

Italia 3

Italia 4

Japanska

Japani 4

 

Kinesiska

Chinese + characters 3 (5 op)

Koreanska

Korea 4

 

Portugisiska

Portugali 3

Estniska

Viro 2 (5 op)

UniTandem

UniTandem

Teckenspråk

Suomalainen viittomakieli 2

 

B1 - Mellannivå

Inlärningsmål: Efter avslutad kurs ska deltagaren förstå huvudpunkterna i tydliga meddelanden på allmänspråket som ofta förekommer på arbetet, i skolan och på fritiden. De kan hantera de flesta situationer när de reser i målspråksområden. De kan producera enkla, sammanhängande texter om bekanta eller intressanta ämnen och beskriva erfarenheter och händelser, drömmar, förhoppningar och ambitioner. Kan kortfattat motivera och förklara åsikter och planer.

Spanska

Espanja 5

Espanja 6

Franska

Français 5

Ranska 6

Tyska

Deutsch 5

Deutsch 6

 

Ryska

Venäjä 6

 

UniTandem

UniTandem

B2 - Mellannivå

Inlärningsmål: Vid kursens slut ska deltagarna förstå huvuddragen i komplexa texter som behandlar konkreta och abstrakta ämnen, inklusive deras eget specifika område. Kommunikationen kommer att vara så flytande och spontan att han/hon kommer att kunna interagera regelbundet med modersmålstalare utan ansträngning på båda sidor. De kan producera tydliga, detaljerade texter om ett brett spektrum av ämnen, uttrycka sin åsikt i en aktuell fråga och förklara fördelar och nackdelar med olika alternativ.

Spanska

Espanja 7

Franska

KV- ja EU-oikeuden ranska

 

Tyska

Deutsch 7

Deutsch 8

UniTandem

UniTandem

C1 - Avancerad

Inlärningsmål: Efter kursen ska den studerande förstå olika typer av krävande, långa texter och känna igen dolda betydelser. De kommer att kunna uttrycka sina idéer flytande och spontant utan några märkbara svårigheter att hitta uttryck. Använda språket flexibelt och effektivt för sociala, akademiska och yrkesmässiga ändamål. Kan producera tydliga, välstrukturerade och detaljerade texter om komplexa ämnen och kan strukturera texter och främja samstämmighet, t.ex. genom att använda kollokationer.

UniTandem

UniTandem

C2 - Avancerad

Inlärningsmål: Vid kursens slut ska studenten i allmänhet inte ha några svårigheter att förstå alla typer av talat och skrivet språk. De kan kombinera information från en mängd olika muntliga och skriftliga källor och skapa en sammanhängande presentation av de argument och förklaringar som ges i dem. Kan uttrycka idéer spontant, mycket flytande och exakt, och kan urskilja innebörden i komplexa situationer.

UniTandem

UniTandem