Koulutusohjelma

Mikä on ohjelma?Colourful title page of five Victorian frogs

Koulutusohjelma innostaa kaikenikäisiä lapsia ja aikuisia (5–95-vuotiaita) oppimaan luonnonympäristöstä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista esittelemällä heille Five Victorian Frogs -elämyksellisen oppimiskokemuksen (ILE).

Elämyksen jälkeen osallistujat (ryhmissä tai yksittäin) johdatetaan roolipeliin, jossa he voivat tutkia ja esittää perhosefektejä ja ekologisia suhteita sekä pohtia uusia mahdollisuuksia.

Milloin tämä tapahtuu?

Koulutusohjelman virallinen päivä on keskiviikko 13. elokuuta 2025. Elokuun 13. päivänä koulutusohjelman ajat ovat tasatunnein (lounasaikaa lukuun ottamatta) ja kestävät 45 minuuttia. Nämä ajat ovat seuraavat:

  • 10:00-10:45
  • 11:00-11:45
  • 13:00-13:45
  • 14:00-14:45
  • 15:00-15:45

 

On kuitenkin mahdollista varata aikoja myös näyttelyn aikana 18.–29. elokuuta 2025. Tervetuloa!

Miten varataan?

Ajan varaamiseksi ota yhteyttä:
📧 rebekah.rousi@uwasa.fi
📞 +358 44 238 1044

Five Victorian Frogs: Elämyksellinen oppimiskokemus (ILE) ja roolipeli

Tämä teos vastaa ekologisen tietoisuuden kiireellisyyteen yhdistämällä digitaalisen taiteen käytäntöjä ja tieteellistä tutkimusta. Five Victorian Frogs: ILE on uuden median installaatio, joka hyödyntää lisättyä todellisuutta (AR) herättääkseen henkiin viisi Victorian osavaltion (Australia) kotoperäistä sammakkolajia – jokainen toimii bioindikaattorina ekosysteemin terveydelle ja ympäristön muutoksille.

Animoitujen ja vuorovaikutteisten visualisointien kautta yleisö kohtaa seuraavat lajit:

  • Baw Baw Frog
  • Bibron’s Toadlet
  • Common Eastern Froglet
  • Growling Grass Frog
  • Pobblebonk Frog

Nämä esitetään kerroksellisissa ekosysteemeissä, jotka ovat täynnä tieteellistä yksityiskohtaisuutta ja aistikokemuksia.

Installaatio perustuu immersiivisen oppimisen ja luonnontieteiden opetuksen tutkimukseen, ja se toimii sekä pedagogisena että esteettisenä interventiona. Se vastaa globaaleista sulkutiloista johtuneisiin koulutuksellisiin eriarvoisuuksiin ja laajempaan vieraantumiseen luonnosta, jota kutsutaan myös ”luontovajeeksi”.

Tavoitteena on paikalliseen ympäristöön perustuvan luonnontieteellisen opetuksen vahvistaminen ja nuorten sekä laajemman yleisön uudelleen yhdistäminen biodiversiteettiin. Vuorovaikutteisen teknologian avulla ILE laajentaa digitaalisen mediataiteen mahdollisuuksia lisätä ymmärrystä, huolenpitoa ja suojelua herkkiä ekosysteemejä kohtaan.

Picture of someone holding a tablet over a colouring in picture of a Bibrans toadletErityishuomio koulutusohjelman taustalla olevasta tutkimuksesta

Tämä tutkimus yhdistää tutkijoita ja opettajia kääntämään ajankohtaiset ilmastonmuutokseen liittyvät tutkimuskäytännöt uudeksi opetussuunnitelmalähestymistavaksi. Se painottaa syvällistä tieteellistä ymmärrystä, arvoja ja päätöksentekoa, jotka valmistavat oppilaita 2000-luvun monimutkaisiin työelämän ja ilmastonmuutoksen aiheuttamiin yhteiskunnallis-tieteellisiin haasteisiin.

Tutkimus vastaa kansallisiin tarpeisiin kehittää oppilaiden kiinnostusta STEM-aloihin ja valmiuksia nopeasti muuttuvaa työelämää varten sekä päätöksentekoa ja toimintaa ilmastoon liittyvissä kysymyksissä.

Tutkimuksessa osallistetaan tutkijoita ja kouluyhteisöjä kolmessa eri koulutuskontekstissa: Australia, Taiwan ja Suomi. Tarkoituksena on kehittää ilmastonmuutoksen opetusta (CCE) laajennetun luonnontieteellisen opetuksen käsitteen kautta, jotta oppilaat voivat:
a) osallistua ajankohtaisiin ilmastotutkimuksen käytäntöihin
b) tehdä päätöksiä ja toimia tieteellisten havaintojen ja ratkaisujen sekä laajempien tietojärjestelmien ja arvojen pohjalta.

Oppimiskokonaisuudet kehitetään yhteistyössä ja niissä hyödynnetään:

  • videoita ja mediaesityksiä tutkijoiden työstä, motivaatiosta ja yhteiskunnallisista näkökulmista
  • tieteellisiä artikkeleita ja aitoja tutkimusdatan aineistoja
  • ohjattuja tutkimuksellisia pedagogiikkoja, jotka tukevat oppilaiden päättelyä ja oppimista
  • keskustelua eri arvoista ja sidosryhmien näkemyksistä kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä

Tarvittaessa tutkijoiden tapaustutkimuksiin sisällytetään myös yhteisöjen ja viranomaisten näkemyksiä tutkimuksen yhteiskunnallisesta merkityksestä ja tieteellisten havaintojen vuorovaikutuksesta yhteisön tarpeiden kanssa.

Tutkimus vastaa huoleen oppilaiden vähenevästä kiinnostuksesta luonnontieteisiin ja tukee tulevaisuussuuntautunutta, osaamispohjaista opetussuunnitelmaa. Tavoitteena on tuottaa tieteellisesti sivistynyt väestö ja tulevaisuuden tutkijoita, jotka ovat valmiita vastaamaan muuttuvan maailman haasteisiin.

Tämän aloitteen ovat kehittäneet Toija Cinque ja Peta WhiteGreen frog splashing out of water

Katso lisää ja pelaa peliä osoitteessa:

QR code and instructions for playing the game